V tomto článku bych rád rozepsal kroky, které jsem dělal před vydáním a po vydání aplikace Smoothie recepty. Popisuji zde všechny provedené kroky, které považuji za podstatné.
Tento článek může fungovat jako návod dalším vývojářům vydávajícím aplikaci v češtině. Díky článku mohou získat určitou představu, jak propagovat Android aplikaci. Doporučuji však nenásledovat všechny kroky, nýbrž je zanalyzovat a zjistit, zda je vhodné je použít na Vaši aplikaci.
Obsah
Před vydáním aplikace
Tvorba Google Play developer účtu
Krok, který už pravděpodobně máte za sebou. Pokud ne, naleznete spoustu návodů na internetu. Za zmínku stojí, že vytvoření není zdarma, ale je zpoplatněno 500 korunami. To především, aby Google vyfiltroval aplikace které nestojí za nic.
Tvorba aplikace
Před samotným vydáním aplikace je samozřejmě nutné aplikaci vytvořit, nebo si ji nechat vytvořit. Nechci se o tomto kroku zbytečně rozepisovat, ale je jasné, že vytvořit aplikaci vyžaduje znalosti. Znalosti Vás samozřejmě stojí čas a čas jsou peníze, že?
Co tím naznačuji? Rozhodně stojí za zvážení, na kolik Vás vyjde nechat si aplikaci vytvořit od jiného vývojáře. Naučit se programovat není otázka několika hodin.
Připravení podkladů pro Google Play
Jeden z nejdůležitějších kroků. Pokud Vaše aplikace za něco stojí, a předpokládejme že za něco stojí, je nutné, abyste ji dokázali pořádně odprezentovat lidem. Ukážeme si to rovnou na příkladu aplikace Smoothie recepty. Je docela možné, že s tím co napíšu nebudete souhlasit, tak to berte čistě jako subjektivní názor.
Ikonka
Ikonka aplikace je pro mě první věc, kterou vidím, když hledám aplikaci. Podívejme se, jak vypadá složení ikonek, když zadáme Smoothie recepty, před vydáním mé aplikace. Pro objektivnost jsem všem aplikacím odstranil názvy a hodnocení, protože to lehce ovlivní Váš názor. Ať už vědomě, nebo ne.
Nyní zavřete oči, otevřete a vyberte si rychle 3, které se Vám nejvíc líbí.
Pokud patříte mezi většinu, budou to ikonky, které nejsou zbytečně přeplácané a nehrají všemi barvami. Naopak, budou to spíše ty minimalistické, které ve Vás nabuzují určitý pocit profesionality a kvality. Ty které na Vás řvou: „Na mně si dali záležet, já jsem kvalitní aplikace, stáhni mě!“
Je to tak? Já osobně jsem si vybral tuhle trojku.
Nyní máte určitou představu (samozřejmě záleží na Vaší cílové skupině. Pokud děláte aplikaci pro malé děti, spíše zabodujete s barvami a roztomilostí. Pokud míříte na manažery, tak více než s barevnou opičkou zaujmete elegantní ikonou).
Jaká byla moje představa ikonky? Chci minimalistickou ikonu, která však bude na pozadí, které nesplyne s bílou, která je všudypřítomná na Google Play. Zároveň chci, aby každý hned viděl, že se jedná o aplikaci v češtině a proto chci mít v ikoně českou vlajku.
Přichází důležitá otázka, jako při tvorbě aplikace. Dokážu si takovouhle ikonu udělat sám? Pokud ne, kolik jsem ochotný dát? Protože se znám, tak vím, že nedokážu, ale pro účely tohoto blogu jsem se rozhodl to stejně zkusit a zároveň si zaplatit levnou pracovní sílu na portálu fiverr.com. Pro ty co portál neznají, jde vlastně o určitě tržiště, kde prodejci nabízí své služby, často za minimální cenu 5$ + 1$ poplatek pro zprostředkovatele (cca 135 Kč).
Své požadavky (celobarevné pozadí, ikonka smoothie se zakomponovanou českou vlajkou) jsem popsal šťastlivci, kterého jsem si z mnoha vybral, jelikož se mi líbili jeho reference. Výsledek můžete porovnat sami. Myslím, že nevytvářet si ikonu sám byl správný krok.
Asi netřeba říkat, která je ta moje, že? Ale tím Vás samozřejmě neodrazuji. pokud Vám grafika jde, udělá Vám pravděpodobně mnohem větší radost mít ikonu podle sebe.
Screenshoty
Ok, jsem uživatel Androidu, zaujala mě Vaše aplikace. Krásná ikonka, aniž bych si to uvědomil, vybral jsem Vaši aplikaci i přesto, že byla až na třeba 3. místě.
Super! Hotovo? Bohužel ještě ne. Pokud aplikace není jediná v oboru, nebo jiný ojedinělý případ, zamířím ke screenshotům. Ty jsou totiž jedinečnou možností nahlédnout do aplikace, aniž bych ztrácel čas stahováním, zkoušením a následným odinstalováním. A to je přesně to, čeho se musíte jakožto nadějný vývojář chytnout.
Screenshoty umožňují ukázat přednosti Vaší aplikace a zároveň skrýt i drobné nedostatky. Představte si to, jako že jste holka, co není příliš zajímavá v obličeji, ale máte řekněme jiné přednosti. Screenshoty vám umožní odtáhnout pozornost od obličeje pomocí velkého výstřihu. Možná to není úplně nejlepší přirovnání, ale myslím, že se chápeme co tím chci říct.
Na Google Play můžete přidat 8 screenshotů. Samozřejmě nemusíte využít všechny, ale myslím si, že minimálně 3-4 jsou základem.
Zase si to ukážeme na příkladu. Třeba já na nich věci nejlépe chápu. Ano, budou to Smoothie recepty. Ano, bude to můj názor, ale jako určitě potvrzení, že tu nečtete spousta zbytečných žvástů Vám může sloužit, že se o toto téma zajímám a že o něm mám něco málo načteno.
Pokud otevřu stránku aplikace na PC (což je méně časté), tak se první zobrazuje video a o tom napíšu pár řádků později. Přesuňme se ke screenshotům. Ty jsem vytvořil pomocí online nástroje Appure . Neříkám, že by to byl ideální nástroj na tvorbu screenshotů, ale umožnil mi k aplikaci vytvořit kolik screenshotů jsem potřeboval a podporoval české znaky. A jiný takový jsem nenašel.
Zase se tu dostáváme k otázce, kterou ještě párkrát zopakuji, protože mi přijde důležitá. Dokážu to sám, nebo si to radši zaplatím? Tady jsem se rozhodl pro první možnost. Zcela upřímně mi tvorba přes dost pomalou webovou službu trvala 2 hodiny. Příště si screenshoty nechám vyrobit, pravděpodobně přes oblíbený fiverr.com.
Samozřejmě lze vložit na Google Play obyčejné screenshoty z aplikace, bez textů, apod. Nemyslím si, že by to byl úplný přešlap. Na druhou stranu je to místo, které si určitě přečte víc lidí než popisek. A tak lidem můžete vnutit proč by si vaši aplikaci měli stáhnout i když si to vlastně ani nechystali číst.
Video
Už jsem to nakousl, tak tím musím pokračovat, i když si nemyslím že by to bylo třetí nejdůležitější. Na většině zahraničních webech se dočtete, jak je video to nejdůležitější a jak je to prostě „must have“. Moje osobní zkušenost je taková, že ve chvíli kdy píšu tuhle část blogu (článek píšu na etapy, podle toho co je aktuální), a to je 3 dny po vydání, tak aplikace má v tuto chvíli odhadem 350 stažení. Video má 44 zhlédnutí a z toho tak 10 bude mých, když jsem koukal kolik jich má. To znamená, že se tu bavíme o 1 zhlédnutí na 10 stažení.
A zase, klasický, pokud to neumíte, nechte si to vyrobit. Nechci sem vkládat zbytečně moc linků, protože bych nerad, aby to vypadalo, že někomu dělám reklamu. U videa udělám výjimku, protože si myslím, že najít člověka, co vám udělá ucházející video za 5$ i v češtině není tak lehký. Odkaz na fiverr.
Název aplikace
Není to úplně dávno, co Google umožnil mít v názvu 50 místo 30 znaků. To znamená, že ho můžete pořádně nabouchat klíčovými slovy. Pro zvolení správných klíčových slov doporučuji použít Keyword Planner od Googlu, případně psát různý variace Vám blízkých slov do vyhledávání na Google Play a třeba něco najdete. Název aplikace na Google Play se podle mě nemusí shodovat s názvem v aplikaci. Naschvál píšu „podle mě“, protože v době psaní této části (3 dny po vydání) se na vyhledávací dotaz „smoothie recepty“ moje aplikace stále nezobrazuje ve vyhledávání.
V mém případě jsem zvolil naschvál jméno „Smoothie recepty – Ovocné a zeleninové smoothies„, protože jsem zjistil, že formulka „zeleninové smoothies“ je často vyhledávána. Samozřejmě jsem nemohl napsat jenom to, protože aplikace má širší záběr. Proto takový název, jaký jsem zvolil.
Popis aplikace
Pokud se pohybujete na internetu pravděpodobně Vám něco říká pojem „SEO“. U android aplikací funguje něco podobného, jen více informací naleznete pod pojmem „ASO„. To se samozřejmě nevztahuje jenom k popisu aplikace, ale vzpomněl jsem si na to, že jsem to chtěl napsat a sem to ještě můžu vmáčknout.
Popis aplikace se u Google Play dělí na krátký a dlouhý. Ten krátký, který se skládá z (pokud mě paměť nešálí) 80 znaků zmizí ve chvíli kdy uživatel aplikaci stáhne. Nahradí ho okýnko novinek v aplikaci. To nám je ale už upřímně dost jedno.
Proč? Uživatele chcete „donutit“, aby aplikaci stáhnul. Kolik z vás si čte víc než krátký popis? Já v 90% ne. A není to jiný ani u dalších uživatelů. Proto není třeba mít žádné super schopnosti na psaní. Všechnu Vaši sílu vložte do těch 2-3 vět, které máte na krátký popis.
Co byste v nich měli říct? Dal jsem dohromady rady z desítek webů a došel jsem k závěrů, že krátký popis by měl obsahovat větu vztahující se k té funkci, která je na Vaší aplikaci nejlepší. To znamená to, čím se odlišujete. Čím jste nejlepší. Na co jste nejpyšnější.
Opět dávám příklad na aplikaci, o které zde v článku mluvím. Trošku jsem screenshot potunil v malování, ať je jasný o čem mluvím.
Neříkám, že ten popisek je úplnej Čapek, ale na druhou stranu jasně říká v čem aplikace vyniká (v češtině), o co v ní jde (smoothie) a připomíná lidem, že ji mají stáhnout. Věřte mi, že ač to zní super hloupě, tak takováhle pobídka je důležitá.
Grafika nahoře
Poslední dobou se hodně začalo hrát na hlavní grafiku aplikace (to nepovedený nahoře). Můj názor je, že ač to zabírá třetinu obrazovky, tak se nejedná o tak důležitou část. Lidi nejsou naučení tam koukat a pokud tam nedáte něco vyloženě ošklivého, co je barevně úplně odlišné zbytku designu, tak se nic nestane.
Ale opět, je to můj subjektivní názor, nenechte si ho vnutit, myslete za sebe.
Jméno autora
Taková vtipná maličkost, co by vás nemusela napadnout, ale četl jsem o ni zajímavý článek, který bohužel nemůžu v historii najít. Byla o jednom vývojáři z Indie, který zkoušel vystupovat pod svým opravdovým jménem a pod smyšleným názvem pro společnost (dejme tomu Superapps). Vytvářel aplikace v angličtině a pohyboval se ve stovkách tisících stažení.
Jak už Vám asi došlo, tak když vydával pod svým opravdovým jménem, tak dosahoval menšího počtu stažení, než když vystupoval pod jménem společnosti. Pokud vydáváte aplikace jen v češtině, tak si myslím, že opravdové jméno nebude na škodu, spíše naopak. Pokud se však chystáte prorazit na globální trh, zamyslete se nad „uměleckým“ jménem. Výhoda bude nejen tahle, ale například i možnost tvorby facebookové fanouškovské stránky.
Tím jsem snad uzavřel první část, a to co je třeba před samotným vydáním aplikace. Nyní se přesunu na propagaci aplikace. Zde už nebudu tolik řešit moje názory a domněnky, jako tomu bylo v první části. Budu zejména řešit data a výsledky.
Po vydání aplikace
Tak, a je to. Úspěšně nahrajete aplikaci na Google Play, odklikáte jejich dotazníky, slíbíte, že nepropagujete nacismus a je hotovo, ne?
Právě že ne, to je ta věc, která je na Google Play zrádná. Můžete strávit tisíce hodin na tvorbě aplikace / hry. Investovat do ni peníze i čas, mít ty nejhezčí screenshoty a nejpropracovanější ikonku a přesto si ji lidi nezačnou stahovat.
Trochu teď odbočím. Několik let zpátky, když Android zažíval největší boom jsme s kamarádem vytvořili tu nejobyčejnější aplikaci obsahující jen texťák, kde byli napsané cheaty do GTA San Andreas a reklama. Aplikaci jsme nijak nepropagovali, ikonku udělali sami a screenshoty jen ukazovali jak je naše aplikace hrozná. Do několika měsíců jsme dosáhli milionu stažení. Aplikace vynášela několik desítek tisíc měsíčně. Ale pššt, protože nám nebylo ani zdaleka 18.
Myslíte si že tohle je pořád možné, když je na Google Play tolik aplikací? Určitě vás láká říct ne, ale já si myslím, že ano. Možné to je, jen je to o poznání těžší a vyžaduje to mnohem víc originality.
Přesto si řekneme, jak aplikaci trochu popíchnout. Co si budeme povídat smoothie recepty nejsou to nejoriginálnější co člověka může napadnout a tak se nemůžu spoléhat, že aplikaci vydám a už budu jen zakloněný v křesle sledovat, jak přibývají tisíce stažení. Jako dobrý systém mě teď napadlo rozdělit to do dvou částí. Ty které stojí peníze a ty které jsou zadarmo.
Metody, které jsou zdarma
Zdarma, zdarma. To slovo je úplná droga, radši strávíme hodiny něčím, co je zdarma, než si zaplatit několik desítek korun. Mimochodem, teď ale úplně odbočím, pokud Vás zajímá tohle chování lidí, tzv. behaviorální ekonomie, doporučuji knihu „Jak drahé je zdarma“, kterou napsal Dan Ariely.
Teď ale zpátky k tématu. Osvědčily se mi dva způsoby propagace zdarma. Pokud vynechám různé spamování komentářů blogů, které nepovažuji za to nejlepší, protože se vystavujete nebezpečí špatných hodnocení, je tu ještě jedno „spamování“, které mi přijde více na úrovni.
Jedná se o přidání příspěvku do různých Facebookových / Google+ skupin. Důvody mohou být různé. V Android skupinách Vás zajímá jejich názor na aplikaci, v tematických skupinách jste zase narazili na zajímavou aplikaci, která by se mohla hodit a takhle bych mohl pokračovat. Pro vás je důvod jediný a to noví uživatelé, kteří vás nestojí ani korunu.
Zkušenost: Přidal jsem příspěvek do 2 Google + skupin zaměřených na Android aplikace. Znamenalo to odhadem stažení v řádech jednotek, tipl bych tak 10. Z toho jeden uživatel dal aplikaci 5 hvězdiček. Nic moc, ale lepší než nic pro začátek.
Druhým způsobem, který se mi zdá zajímavější je rozposlání zprávy o vydání aplikace různým redakcím android a tematicky zaměřených časopisů. Z osobní zkušenosti je úspěšnost asi jako když se snažíte trefit prostředek terče v šipkách po 10 pivech. Mockrát se to nestane, ale když jo, tak je to něco.
Když už píšete do redakce, tak to ale chce, aby to mělo určitou úroveň. To znamená slušné vyjadřování, psát jen a pouze na redakční mail (tzn. neotravovat autory na osobních emailech), dodat potřebné podklady a email řádně zformátovat.
Pro příklad tady je email, který jsem posílal já.
Nemá se cenu k tomu asi moc vyjadřovat. Nejsem žádný spisovatel, ale poskytl jsem jsem vše co je třeba a zkusil jsem email zkrátit na minimum (pro ukázku odkaz na podklady: ZDE)
Význam připravit podklady určitě má, protože mnou vytvořený článek byl zveřejněn například na webu PCTuning, kde jinak vím, že by autor článek sám nenapsal. Případně přikládám ještě screenshot, proč dobře připravené podklady mají smysl.
Pokud si chcete ušetřit čas se sháněním kontaktů, dal jsem dohromady malý seznam, kde jsou nejvýznamnější blogy, kterým jsem poslal tento email a výsledek, zda článek zveřejnili, nebo ne. Seznam ještě budu aktualizovat.
To je asi vše. Ještě maličkost, abych blogy nemusel procházet, dělal jsem to tak, že jsem napsal jméno aplikace do Googlu a změnil režim zobrazení na posledních 24 hodin.
Metody, které něco stojí
Při vydání aplikace jsem experimentoval s Facebook reklamou, Adwords a Appbrain. První dvě asi netřeba představovat. Appbrain je možná méně rozšířený. Ve zkratce si můžete vytvořit reklamu a platíte jen, když uživatel aplikaci nainstaluje. To Appbrain zjistí sám od sebe a tak není třeba stahovat do aplikace žádné SDK.
Nedokážu říct, jaká propagace byla nejlepší, každá byla v něčem zajímavá a tak sem dám spíše data.
Facebook reklamu jsem používal poprvé v životě a tak jsem ji zkoušel jen jeden den a to pouze částkou 200 Kč. Jakožto obrázek jsem zvolil ten ne úplně hezký co mám jako hlavní obrázek na Google Play. Výhoda Facebook reklamy je, že ji jde velmi úzce zacílit. Cílil jsem především na skupiny, které se zajímají o zdravý styl života, vegeteriánství a další podobné věci. Zároveň jsem mířil na mladší cílovou skupinu, tzn. rozsah nějakých 16 – 40 let.
Z obrázku můžete vyčíst, že za 200 Kč jsem získal 148 lidí, kteří provedli akci. Nedaří se mi to dostat do obrázku, každopádně 145 z toho bylo kliknutí na odkaz. Vzhledem k tomu, že jsem do aplikace nevložil Facebook SDK, nemohl jsem měřit kolik z toho jsou instalace a to je kámen úrazu. Pro příště rozhodně o vložení zauvažuji, pokud se to neprojeví výrazným zvětšením aplikace.
Každopádně, pokud použijeme jako zdroj tento článek: „Click-to-install rates – an analysis of 12 million app links“ dozvíme se, že se jedná o necelých 20%. To by v mém případě znamenalo 26 stažení za 200 Kč. To též odpovídá necelým 8 Kč za 1 stažení.
Závěr: Propagace přes Facebook by šla jistě vylepšit zvolením vhodnějšího obrázku aplikace, který se zobrazuje u reklamy. Stejně tak by šlo dosáhnout lepších výsledků užším cílením. Pro úplnou analýzu dat je nutné nainstalovat Facebook SDK.
Adwords
Adwords, tzn. reklamu od Googlu jsem se rozhodl vyzkoušet především proto, abych zabral první místo ve vyhledávání na Google Play. Co tím myslím? Google ne úplně dávno začal dávat reklamu i do vyhledávání na Google Play. Ač mým cílem je první místo na dotaz „Smoothie recepty“, je jasné, že první dny a možná týdny na to nebudu moc úplně pomýšlet a tak první místo zaberu alespoň reklamou. To tedy byla moje představa, výsledek se přeci jen trochu lišil.
Co tím myslím? Možná je to tím, že jsem nikdy nepropagoval aplikaci přes Adwords, ale nefungovalo to tak, jak bych čekal. Na Adwords jsem zvolil rozpočet 100 Kč denně s tím, že za jednu instalaci jsem ochotný dát maximálně 20 Kč, což jsem považoval za poměrně štědrou nabídku. Přesto Adwords každý den utratil jenom kolem 20 Kč a nemyslím si, že by přinesl nějaké měřitelné výsledky.
Přesto, že nabídka na instalaci je poměrně vysoká, tak když vyhledám „Smoothie recepty“, tak se žádná reklama nezobrazuje. Nebo alespoň tak tomu je na jednom mobilu. Když vyhledám to stejné na jiných zařízeních a účtech občas se reklama zobrazí, občas ne. Nenašel jsem žádnou zákonitost, občas se objevovala tam, kde aplikace je už nainstalovaná, občas ne. Reklamu nechávám v době psaní ještě běžet (5 dní od vydání) a uvidím, jestli se výsledky nějak nezlepší.
Závěr: Adwords reklama se chová pochybně. Přesto je Adwords důležitá služba a rozhodl jsem se udělat si kurzy Adwords na Google Partners. Jedná se o kurzy které jsou zdarma a umožní Vám získat certifikát. Píšu tady tohle, protože nevím co jinýho bych mohl říct. Částka (66 Kč) za kampaň je tak malá, že by bylo značně neobjektivní dělat jakékoliv závěry.
Appbrain
Appbrain je jediná ze 3 vyzkoušených služeb se kterou už umím a zkušenosti mám. Začít s Appbrainem je poměrně otravné, jelikož nejschůdnější možnost placení je přidat kreditní kartu, kam však nemůžete nahrát rovnou peníze, ale strhávají se Vám postupně, podle toho, kolik utratíte. Ztrácíte tak jakousi kontrolu nad tím, co se s kreditní kartou bude dít. Příjemné ani není, že Vám po přidání karty strhnou 100$, které Vám tedy hned pošlou zpátky, ale některé banky s tím mohou mít problém.
Pokud sem vás neodstrašil, tak teď proč Appbrain je dobrý. Česko patří mezi země o které moc zájem není a tak můžete získat stáhnutí aplikace za 0,2$ (4,5 Kč). Já jsem zvolil limit trochu vyšší, protože jsem chtěl mít jistotu, že získám co nejvíc zobrazení a stažení. Těch instalací nebylo moc, přibližně 20 denně, přesto si myslím že 20 stažení denně navíc je podstatné pro posouvání se směrem nahoru v žebříčcích Google Play.
Tak, to jsou nějaké obrázky pro Vaši představu. Sloupeček CPI bid je to, co je nastavené aktuálně. To znamená, že ač u prvních obrázků najdete vyšší ceny za instalace, neznamená to, že by Appbrain překročil limit který jsem dal. Těch limitů se vždy drží.
Jak sami vidíte z obrázků, vypadá to jako, že na tom jaké CPI nastavím nezáleží. Mám takové podezření, že to z velké části pravda. Osobně to odhaduji na to, že v době, kdy jsem propagoval aplikaci já nikdo jiný z ČR aplikaci nepropagoval a tak Appbrain věnoval většinu impresí českých uživatelů mně a naúčtoval si vždy nejvyšší částku, kterou jsem ochotný „zkoustnout“. Určitě ponaučení pro příště.
Závěr: Za 4 dny jsem investoval 430 Kč do Appbrain reklamy. Za těchto 430 Kč jsem získal 71 instalací. Vychází to tedy na 6 Kč za instalaci, což dělá z Appbrainu nejlevnější způsob propagace, který však dokáže získat jen omezený počet instalací. Pro větší kampaně by byl určitě vhodnější Facebook.
Výsledky
Je ještě trochu brzo dělat závěry. Je 20.7 a uběhlo teprve 5 dní od vydání aplikace. Některé kampaně stále běží. Přesto sem vložím dílčí výsledky, tak abych je nezapomněl a další doplním časem. Pro přehlednost jsem se rozhodl je rozdělit podle data, tak aby bylo lehké se v tom orientovat.
15.7.2017
Aplikace vydána, na Google Play se objevila v průběhu dne.
Počet nových stažení: 9
Investováno do reklamy: 0 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: >100
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: >500
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: >500
16.7.2017
Spuštěna reklama.
Počet nových stažení: 54
Investováno do reklamy: 167 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: >100
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: >500
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: >500
17.7.2017
Stále spuštěna reklama. K tomu zveřejnění např. na webu PCtunning
Počet nových stažení: 145
Investováno do reklamy: 202 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: >100
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 332
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: >500
18.7.2017
Už méně reklamy, přesto zůstává spuštěna pro udržení a zlepšení pozic.
Počet nových stažení: 91
Investováno do reklamy: 184 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: >100
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 46
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: 192
19.7.2017
Pokračuji v trendu minulých dní. Bohužel žádná nová důležitá zveřejnění na webech.
Počet nových stažení: 61
Investováno do reklamy: 142 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: 11
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 18
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: 80
20.7.2017
Pokračuji v trendu minulých dní. Aplikace se nyní zobrazuje v populárních aplikacích na 25. pozici, to by mohlo přinést nová stažení. Za zmínění stojí zveřejnění v Hospodářských novinách na webu, které ale bylo ne úplně zajímavé a ještě bez odkazu. Myslím, že mohlo přinést tak do 5 stažení. Určitě ale lepší než nic. Když už buduji tím aplikaci určitou pověst, která ji může pomoct se dostat na další weby.
Počet nových stažení: 40
Investováno do reklamy: 52 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: 7
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 18
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: 77
21.7.2017
Do konce týdne se chystám nechat doběhnout reklamu na alespoň pár stažení denně. Rád bych se dostal na vyšší (čtěte „první“) místo na dotaz Smoothie recepty, ale zatím se aplikaci nějak nechce.
Počet nových stažení: 48
Investováno do reklamy: 61 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: 5
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 18
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: 72
22.7.2017
Poslední dva dny reklamy. Dnes o aplikaci napsal pěkný článek web mojandroid.sk, což je (pokud se nepletu) největší slovenský web s Android zaměřením. To by určitě mohlo pomoct se posunout ve slovenských žebříčcích a získat tak další trh, na který není úplně primárně mířeno. Také jsem zjistil, že častou vyhledávací formulkou je „Smoothie recepty cz“. Na tento dotaz jsem byl v žebříčkách k nedohledání. Přidal jsem proto „cz“ do popisu aplikace a do několika hodin jsem na 5. pozici.
Počet nových stažení: 119
Investováno do reklamy: 34 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: 5
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 17
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: 68
23.7.2017
Je neděle a já koncem neděle končím i placenou propagaci. Ta se v neděli trochu utrhla ze řetězu, tak to stálo víc, než jsem chtěl, ale nevadí. Krom toho o aplikaci vyšel moc pěkný článek na webu Dotekománie, který přinesl možná i 200 stažení. Zítra, pokud vše vyjde, tak jak bylo slíbeno, by měl vyjít článek na Svět Androida, který přinese dalších x set stažení.
Počet nových stažení: 280
Investováno do reklamy: 180 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: 5
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 23
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: 83
24.7.2017
Tak jak jsem doufal dneska vyšel článek o nových aplikacích na Google Play a aplikace Smoothie recepty je v něm zmíněna. Myslím, že nedoženu počet stažení ze včerejška, ale opět by to mohlo být přes 200 stažení, což je u české a poměrně specifické aplikace výborné číslo.
Počet nových stažení: 292
Investováno do reklamy: 0 Kč
Pozice na dotaz „smoothie recepty“: 5
Pozice v nejoblíbenějších v kategorii: 23
Pozice v nejoblíbenějších novinkách: 83
Rozhodl jsem se, že psát každý den report teď není úplně nutné a tak je omezím na méně časté (asi týdenní po dobu pár týdnů, než přejdu na měsíční).
Je tedy na čase udělat i nějaké zúčtování kolik to stálo.
Kolik to stálo (vše)
Nevím, jestli se mi povedlo do reportů započíst částky úplně přesné, tak teď udělám finální číslo všech nákladů, včetně na aplikaci:
Adwords: 219,94 Kč
Facebook: 200,00 Kč
Appbrain: 683,69 Kč
Ikonka: 143,17 Kč
Video: 140,33 Kč
Části aplikace, které jsem si nechal udělat: 781,30 Kč
Součet: 2168 Kč
Plus nesmíme zapomínat na čas. Odhadem se může jednat o 70 hodin času. Pokud bych si počítal hodinovku 200 Kč, tak se bavíme o úplně jiné částce. Berme to ale tak, že je to moje hobby a tak by bylo nefér si počítat i cenu času.
Jsme tedy na nějakých 2 tisících za slušně rozjetou aplikaci. Vrátí se ty peníze na reklamě? A kdy? Aplikace zatím vydělala 53 Kč za těch 9 dní. Můj odhad je tedy takových 8 měsíců. Každopádně, myslím, že českých aplikacích mířených pouze na CZ, které mají výnosnost třeba přes 10.000 Kč měsíčně najdeme maximálně několik, spíš žádnou. Chci tím říct, že česká aplikace vás neuživí, ale je to určitě dobrý rozjezd, na kterém se můžete naučit vše v malém měřítku.
Zajímavost: 28.7.2017
Dneska je poměrně důležitý den, protože jsem konečně dosáhl výraznějšího posunutí v žebříčcích. Trvalo to 14 dní, ale konečně jsem na pozicích, které chci. Tak snad to nepůjde už dolu. Jinak počty stažení samozřejmě začaly klesat, ale stále je to kolem stovky denně, což je velice pěkné číslo.
Pro zájemce, jedná se o aplikaci App Search Rank – ASO SERP. Velice jednoduchá aplikace, která ušetří čas při sledování pozic.
Aktualizace: 28.10.2017
Vzhledem k tomu, že se nic podstatného od poslední aktualizace nestalo, rozhodl jsem se vytvořit delší odestup a tak přidávám aktuální info až po 3 měsících. Nejlepší bude podívat se na statistiky ohledně stažení, hodnocení a výdělku.
Od vydání aplikace uplynulo něco málo přes 3 měsíce a ač začíná počet denních stažení pomalu klesat, počet aktivních uživatelů stále stoupá (tzn. více lidí aplikací za den nainstaluje, než odinstaluje).
Počet stažení: 11 132
Počet aktivních uživatelů: 5 682
Počet stažení za posledních 30 dnů: 2 068
Hodnocení: 4,782 (275 hodnocení)
Výdělek aplikace: 819,46 Kč
- Admob interstitial: 66,94 Kč
- Admob banner: 752,52 Kč
Aktualizace: 28.02.2018
Po 4 měsících je čas na to kouknout na změny, jak se aplikace vyvíjí. Podívejme se tedy na aktualizovaná data k 28.2.2018
Počet stažení: 21 121
Počet aktivních uživatelů: 9 105
Počet stažení za posledních 30 dnů: 3 532
Hodnocení: 4,737 (547 hodnocení)
Výdělek aplikace: 1760,69 Kč
- Admob interstitial: 157, 01 Kč
- Admob banner: 1 633,68 Kč
1 komentář: „Případová studie: Smoothie recepty – propagace Android aplikace“